Filmen har undertiteln ”en dag i Sverige” och skildrar i dokumentär form, associativt uppbyggd som en dikt, en fiktiv dag över hela landet, inspelad i Stora Sjöfallet, Sarek, Kutjaure, Kiruna, Bohuslän, Blekinge, Västergötland, Stockholm, Sigtuna, vid Vindelälven och Hornborgasjön, på Gotska Sandön.
”Filmen hade sin upprinnelse i min del i ett projekt jag drev tillsammans med Pelle Badis Andersson, Malte Wadman, Stefan Jarl, Jan Lindqvist under andra halvan av sjuttiotalet. Vi försökte få till en kollektiv filmgrupp. Vi ville arbeta tillsammans. Vi ville också få till ett större inflytande, en större frihet, över de så viktiga tekniska efterarbetena, ljudläggningen och mixningen. Då skulle vi bara vara beroende av labbet vid ljussättningen.
Vi döpte vår studio och vår grupp till Studio Ladan, vi höll till i gårdshuset hos FilmCentrum, Film&TV och Folkets Bio på Stora Nygatan 21. Egentligen borde det hetat Studio Stallet, för gårdshuset hade varit stall åt hästarna som körde ut Aftonbladet åt Lars Johan Hierta på artonhundratalet, Hierta bodde själv i huset. Det gjorde också Wendela Hebbe och Carl Jonas Love Almqvist åren närmast före hans flykt till USA, 1851. Nå, hur som helst, Studio Ladan gick i stöpet. Det var fint och rätt tänkt, men vi kunde inte hålla sams.”
”Filmen är kanske min konstigaste. Den utgick från en besatt idé jag hade vid den här tiden om att skildra samtidigt liv. Den lånar sin titel från Gunnar Ekelöfs diktsamling och jag ville skapa den just som ett rytmiskt poem. Här var Staffan Lindqvist i sitt esse, han har kreerat underbara bilder, som Janne Wallgren skrev en fantastisk musik till. Lisskullas och mitt arbete i klipprummet var också väldigt inspirerat. Även samarbetet med Per Carleson på Studio Lagnö i samband med ljudläggningen och mixningen var mycket fruktbart. Till slut så är Christer Jonssons affisch till biovisningarna inget mindre än ett benådat konstverk. Det finns en oerhörd skaparkraft här från alla inblandade källor.”